Pro Forma
Kursus
Program
Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa
Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus
|
Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah
Rendah
(Primary
School Malay Language Assessment)
|
Kod Kursus
|
BMM3103
|
Kredit
|
3(2+1)
|
Jam Interaksi
|
60 jam
|
Bahasa Pengantar
|
Bahasa Melayu
|
Prasyarat
|
Tiada
|
Semester
|
Pertama/Kedua
|
Hasil Pembelajaran
|
1. Menghuraikan
konsep pentaksiran, pengujian, dan penilaian.
2. Menjelaskan
taksonomi Bloom, dan domain Krathwohl.
3. Membina jadual
spesifikasi ujian dan soalan ujian Bahasa Melayu;
4. Menilai dan
memilih jenis dan kaedah penilaian kemahiran bahasa dan sistem bahasa
Melayu dan melaksanakan pemarkahan ujian Bahasa Melayu.
|
Sinopsis
|
Kursus ini menjelaskan pengertian
dan konsep pentaksiran, pengujian dan penilaian, taksonomi dan domain,
jadual spesifikasi ujian, pembinaan ujian, jenis dan kaedah penilaian
bahasa, penilaian kemahiran dan aktiviti bahasa, penilaian pengalaman
pembelajaran, penilaian bahasa berasaskan projek, dan penilaian berasaskan
sekolah
This course
explains the concept and principle of testing, evaluation and measurement,
taxonomy and domain, table of test specifications, testing development,
types and method of language assessment, language skills assessment and
language activities, assessment of learning experience,
project based language assessment and school based assessment.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Pengertian dan Konsep
- Pentaksiran
- Pengujian
- Penilaian
- Perkaitan
antara Pentaksiran, Pengujian dan Penilaian
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
· Taksonomi
Bloom
· Domain
Krathwohl
|
2
|
3
|
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
- Definisi
- Kepentingan
- Langkah
Pembinaan
|
2
|
4
|
Pembinaan Ujian
- Soalan
Objektif
- Soalan
Subjektif
|
2
|
5
|
Jenis Penilaian Bahasa
· Ujian
Formatif, Sumatif
· Ujian Kefasihan,
Kemajuan
· Ujian
Bakat, Pencapaian
|
2
|
6
|
Kaedah Penilaian Bahasa
- Penilaian
Melalui Portfolio
- Penilaian
Melalui Pemerhatian
|
2
|
7
|
Kaedah Penilaian Bahasa
- Penilaian
Melalui Kontrak Pembelajaran
- Penilaian
Melalui Soal Jawab
|
2
|
8
|
Kaedah Penilaian Bahasa
- Penilaian
Melalui Projek
- Penilaian
Melalui Kertas Kerja
|
2
|
9
|
Penilaian Kemahiran Bahasa
- Penilaian
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
- Penilaian
Kemahiran Membaca
- Penilaian
Kemahiran Menulis
|
2
|
10
|
Penilaian Aktiviti Bahasa
- Forum
- Debat
- Pidato
- Pantun
- Sajak
- Ceramah
- Syarahan
|
2
|
11
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
12
|
Penilaian Bahasa Berasaskan Projek
- Brosur
- Iklan
- Poster
- Web
- PowerPoint
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
- Rasional
- Ciri
- Prinsip
- Aspek
penilaian
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
- Instrumen
- Penggredan
- Prosedur
pelaksanaan
- Rumusan
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
- Definisi
- Ciri
- Pelaksanaan
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Amali
Pengertian dan Konsep
· Mengumpul dan
membincangkan kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.
|
2
|
2
|
Taksonomi dan Domain
- Membina
soalan Bahasa Melayu mengikut aras taksonomi dan domain.
|
2
|
3
|
Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
- Bengkel
pembinaan JSU berdasarkan contoh soalan ujian Bahasa Melayu Sekolah
Rendah.
|
2
|
4
|
Pembinaan Ujian
- Membina
soalan objektif dan subjektif dengan berdasarkan JSU.
|
2
|
5
|
Jenis Penilaian Bahasa
· Membina alatan
penilaian ujian kefasihan, ujian kemajuan, dan ujian bakat
|
2
|
6
|
Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio
dan Pemerhatian
- Membina
instrumen bagi penilaian portfolio dan pemerhatian
|
2
|
7
|
Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio
dan Pemerhatian
- Membina
alatan bagi penilaian portfolio dan pemerhatian
|
2
|
8
|
Kaedah Penilaian Bahasa
- Membina
instrumen penilaian melalui projek
- Membina
instrumen penilaian melalui kertas kerja.
|
2
|
9
|
Penilaian Kemahiran Bahasa: Membina
Instrumen dan Bahan Bagi:
- Penilaian
Kemahiran Mendengar dan Bertutur
- Penilaian
Kemahiran Membaca
- Penilaian
Kemahiran Menulis
|
2
|
10
|
Penilaian Aktiviti Bahasa: Menilai
Dengan Menggunakan Instrumen:
- Forum
- Debat
- Pidato
- Pantun
- Sajak
- Ceramah
- Syarahan
|
2
|
11
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
· Membuat
penilaian pengalaman pembelajaran di bilik darjah
|
2
|
12
|
Penilaian Bahasa Berasaskan Projek:
Menggunakan Instrumen Dalam Penilaian:
- Brosur
- Iklan
- Poster
- Web
- PowerPoint
|
2
|
13
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
14
|
Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
15
|
Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
Penilaian
|
Kerja
kursus 60%
Peperiksaan
Akhir 40%
|
Rujukan Asas
|
Kamariah Abu Bakar et. al.
(1999). Pengujian dan Penilaian dalam Pengajaran. Serdang:
Universiti Putra Malaysia.
|
Rujukan Tambahan
|
Bachman Lyle F. (1990). Fundamental
consideration in language testing. Oxford: Oxford University
Press.
|
|
Brown James Dean, Hudson
Thom. (2002). Criterion-reference language testing. Cambridge:
Cambridge University Press
|
|
Lynch, Brian K. (2003). Language
assessment and programme evaluation. Edinburg : Edinburgh
University Press.
McGrath, Ian. (2002). Materials
evaluation and design language teaching. Edinburg: Edinburgh
University Press.
|
|
No comments:
Post a Comment